PLC-järjestelmien aiheuttamien häiriöiden kartoitus

Turussa ja Porissa aiotaan käyttää Ascomin PLC-laitteita. Ascomin laitteiden käyttämät taajuudet ovat seuraavat:

Muuntamolta kiinteistöön: 2,4 MHz, 4,8 MHz, 8,4 MHz ja 10,8 MHz
Kiinteistön sisällä: 19,8 MHz, 22,4 MHz ja 24,6 MHz

Ascomin PLC kuulostaa AM:llä kärpäsen surinalta: taajaa pörinää leveällä kaistalla. Kukin kantoaalto on 2 MHz leveä (keskitaajuuden ympärillä). PLC-laitteen signaali ulottuu täten neljälle hamibandille. Pyrimme laittamaan SRAL:n kotisivulle äänitallenteita eri merkkisten PLC- laitteiden pörinöistä, jotta häiriötapauksissa häiriölähteen tunnistaminen olisi helpompaa.

Jos luulet havainneesi PLC-laitteen tekemän häiriön, toimi seuraavasti:

  • Paikallista häiriö. Käytä suunta-antennia tai käsiskanneria, jolla etsit häiriölähteen. Voit myös yrittää ottaa häiriöstä ristisuuntimia lähellä asuvien toisten amatöörien kanssa. Häiriön myöhempää tunnistamista helpottaa, jos talletat häiriöääntä joko nauhalle tai tietokoneella WAV-tiedostoon.
  • Kun olet mielestäsi varmuudella löytänyt häiriön aiheuttajan, ota häneen yhteyttä ja kerro epäilyistäsi. Muista asiallisuus!
  • Varmista, että häiriö todella tulee sieltä, mistä epäilet. Tämä onnistuu esim kytkemällä epäiltyä laitetta päälle ja pois samalla radiota kuunnellen. Käsiskannerista on tässä apua. Häiriön "äänijälkeä" voi verrata aiemmin tallennettuun.
  • Ota ylös häiritsevän laitteen tiedot (tyyppi, sarjanumero) sekä toimittajan nimi ja yhteystiedot.
  • Selvitä haltijalta laitteen vuokrasopimuksesta sen henkilön nimi ja yhteystiedot, jolle ilmoitukset laitteen käyttöön liittyvistä ongelmista osoitetaan. Vaihtoehtoisesti henkilön voi etsiä soittamalla laitteen toimittajalle.
  • Tee kirjallinen ilmoitus häiriöstä tälle henkilölle ja lähetä siitä kopio SRAL:iin ja Viestintävirastoon. Käytä SRAL:n häiriöilmoituskaavaketta. Liitä Viestintävirastoon ja SRAL:iin menevään kappaleeseen maininta, että häiriöilmoitus on "Tiedoksi".
  • Sovi valituksen vastaanottaneen henkilön kanssa määräaika, mihin mennessä häiriöongelma pitää ratkaista. Ajan tulee olla enintään muutama päivä.
  • Jos sopimusta ei synny tai vastaanottaja yrittää "unohtaa" asian, lähetä ilmoitus uudelleen Viestintävirastoon ja pyydä heitä ratkaisemaan asia.
  • Pidä SRAL ajan tasalla siitä, mitä asiassa tapahtuu.

Kirjallisten valitusten tekeminen saattaa vaikuttaa liian järeältä aseelta. Sitä se ei ole! Emme ole peräämässä miljoonakorvauksia emmekä yritä saada ketään vankilaan: yritämme vain säilyttää harrasteemme.

Dokumentoimatonta häiriötä ei virallisesti ole olemassa. Keskinäinen juttelu ei vie asiaa eteenpäin, valitukset vievät! Viestintäviraston erään kampanjan iskulausetta muokaten: "Tee häiriöilmoitus!"

Viestintävirastoon menevät häiriöilmoitukset lähetetään osoitteella:

Viestintävirasto
Radiotarkkailu
PL 313
00181 Helsinki

tai sähköpostilla radiocom@ficora.fi

SRALiin menevät kappaleet lähetetään osoitteella:

SRAL
PL 44
00441 HELSINKI

tai sähköpostilla toimisto@sral.fi

takaisin